Gisteren kwam een vriendje van mijn zoontje langs: ze wilden gaan vissen. Het vriendje had het al vaker gedaan en voor mijn zoontje heb ik een paar jaar terug een vaste stok geregeld. Beetje brood eraan en achter het huis het dobbertje het water in.
In no time had mijn zoontje de eerste voorn te pakken! En dat was ook direct de grootste die ze gevangen hebben. Maar wel erg leuk. Mooi voorin gehaakt door de veel te grote haak die hij eraan heeft zitten. Ze hebben het idee handschoenen aan te moeten doen om de vis vast te pakken en dat deze vis wel eens diep gehaakt zou kunnen zijn. Ok, dat is duidelijk: daar is hulp nodig! En als ik dan toch moet meehelpen, kan ik net zo goed zelf ook even de hengel er bij pakken. En binnen enkele minuten tik ik vrolijk wat voorntjes naar binnen. Super leuk!
Daarna nog even naar Boerhaar gegaan. Ik zag daar inderdaad wat baars zwemmen. Vriendje van mijn zoontje had “maden” bij zich: allemaal gepopt. Mocht de pret niet drukken! Ik zag de baarsjes wel een paar keer achter mijn nimfje en streamertje aan zwemmen, maar helaas niets kunnen vangen. Dus dit luistert toch iets nauwer om de juiste vlieg eraan te knopen!
Eigenlijk absurd, we wonen hier sinds 2022 en ik heb nog nooit achter het huis gevist en ik was binnen enkele minuten aan het vissen. Vaker doen dan maar!
gewoon proberen in de buurt zouden veel meer mensen moeten doen ipv naar de bekende stekken racen die een uur of meer verderop liggen. Je kunt zoveel leuke stekjes in de buurt vinden en best heel leuk vangen. Gelukkig zijn er ook genoeg die dit wel doen en zo lekker snel even wat kunnen vangen. En bijkomend voordeel is vaker vissen en dus vaker werpen en die skills scherp houden. π
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
Inderdaad, zoals Menno zegt, ik denk dat het voor (bijna) iedereen geldt dat er op loop- of fietsafstand wel een watertje in de buurt is.
Ik ga tegenwoordig ook meestal met de auto wat verder weg, en vis best vaak. Ook wel makkelijk: er liggen een #3 en #4 opgetuigd achterin.
Maar de afgelopen 2 avonden toch maar weer eens op 10 minuten fietsen wezen vissen. De voornaamste reden: ik heb nog een aantal splitcane hengels die ik nooit gebruik. O.a. eentje door Peter den Hollander gebouwd, het zou voor een #3-lijn moeten zijn en daar heb ik de eerste avond mee gevist, maar gisteren met een #4-lijn voelde beduidend beter. Ook vanwege het hogere gewicht van de reel – zodat de hengel wat minder topzwaar is.
Zwaar is het sowieso vergeleken met een moderne carbon hengel, maar o wat leuk als je er een voorntje of baarsje aan hebt! En ik ving er best veel.Β
Er staan nog een paar splitcanes, dus die de komende tijd ook maar eens uitlaten voordat ik eventueel een beetje opruiming ga houden.