Forum

Meldingen
Alles wissen

Vangsten 2026

Pagina 1 / 3
Menno_siemensma
(@menno_siemensma)
Noble Member Registered

Nog geen nieuw topic hiervoor dus maar even aangemaakt. Begin van het jaar was taai, ik heb hier in het noorden vrijwel geen voorn gezien op de havenstekken en andere winterstekken waar ze voorheen altijd zaten. Vraag mij erg af waardoor dit zo is, of dit nu het weer is of andere invloed zorgt dat ze niet willen komen door te warme winters, of dat ze gewoonweg er niet meer zijn, al lijkt me dat ook onwaarschijnlijk. Kort lente snoekseizoen gehad, maar wel aardig gevangen de paar keer dat ik weg kon gaan, met een mooie bijna metersnoek die helaas niet op de foto wou. Komt er vast nog wel een keer uit, want het is een gesloten water.
Winde heb ik ook niet op de paaistekken echt gezien, kennelijk zijn die er ook eerder al geweest om te paaien in late wintertijd toen het al aardig warm was.

Gisteren eerste keer weer eens wat stekken bekeken voor de karper maar op 1 na was het nog niet veel, maar de eerste weer uit het water kunnen tillen al was het geen monster, leuk als het weer lukt de eerste keer gelijk.

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Citeren
Topic starter Geplaatst : 7 april 2026 10:19
zeeforel reageerde
henkverhaar
(@henkverhaar)
Honorable Member Registered

Wegens griep hier in huis de lokale seizoensopening (1 april) gemist. Gisteren (2e paasdag) en vandaag wel naar de rivier geweest, en beide dagen 2 forelletjes. Da’s voor mij voldoende – besteed ik de rest van de tijd aan het verkennen van water en omgeving. Nou was het 2e paasdag wel errug druk met wandelaars… vandaag een stuk beter. De geul ligt er dit jaar niet veel anders bij dan eind vorig seizoen – ik heb wel eens meegemaakt dat er over de winter veel meer veranderingen waren opgetreden. Wel is het water nog wat troebel, maar dat zal na een aantal droge dagen snel voorbij zijn (helemaal helder wordt het overigens nooit).

Schroedinger splitcane hengels

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 7 april 2026 17:58
Menno_siemensma
(@menno_siemensma)
Noble Member Registered

De Geul ben ik zelf nog niet geweest, tis net even wat te ver weg om een dagje heen te gaan, helemaal tegenwoordig met die benzine prijzen… Ik ga nog wel eens naar ovm als mijn vader daar ook is, dan heb ik in ieder geval een gratis slaapplek en eten geregeld 🙂 plus ik weet daar wel meestal een visje te vangen.

Dit bericht is gewijzigd 4 maanden geleden door Menno_siemensma

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 7 april 2026 18:31
(@zeeforel)
Estimable Member Registered

Denk ook niet dat je aan de Geul nu nog zo makkelijk een dagvergunning kan krijgen dacht ik. 35 jaar geleden heb ik er ooit 1 maal mogen vissen. Bij Epen. Was bijzonder.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 8 april 2026 10:02
henkverhaar
(@henkverhaar)
Honorable Member Registered

Losse dagvergunningen bestaan niet. De meeste geulverenigingen hebben wel een regeling dat leden een introducé mee kunnen nemen, waar dan een dagvergunning wordt uitgeschreven. Naar mijn weten heeft St Petrus (Epen) een regeling dat je een dagvergunning kunt aanvragen als je op de wachtlijst staat – maar die info is al weer een paar jaar oud – ik weet niet of dat nog zo is. Overigens is het sowieso wel handig om met een lokalo mee te gaan als introducé, voor de stek-kennis…

Schroedinger splitcane hengels

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 8 april 2026 10:46
 Gert
(@gert)
Famed Member Registered

Mijn eerste bericht op het nieuwe forum. Heeft ff geduurd voor ik kon inloggen, gedoe met Ziggo, maar Plantje heeft het al een paar weken geleden opgelost. Maar vervolgens had ik nog weinig te melden, maar van de week de eerste voorntjes en een klein baarsje gevangen. En omdat ik de karpers alweer zag grazen, vandaag maar even geprobeerd met de sponsvlieg. En met succes, zoals je kunt zien.
Ze hebben nog steeds zo’n beetje dezelfde maat; vang ze al jaren van ca. 72 cm.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 19 april 2026 22:55
(@streamer)
Estimable Member Registered

Netjes hoor, moet ik ook eens gaan proberen. Geen schub verkeerd op dit exemplaar. 👍 

IHYT

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 20 april 2026 15:02
Menno_siemensma
(@menno_siemensma)
Noble Member Registered

@streamer komende weken nu het warmer weer wordt zeker de beste tijd voor!

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 21 april 2026 08:01
(@vanderschoor)
Trusted Member Registered

@gert Dag Gert,

Zo’n sponsvlieg, bied je die drijvend aan, of langzaam zinkend? Ik heb weleens van die karperbolletjes geprobeerd, maar daarvoor was weinig belangstelling.

Groet,

Wim

There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 april 2026 09:44
Menno_siemensma
(@menno_siemensma)
Noble Member Registered

@vanderschoor Carpbolletjes staan en vallen in effectiviteit met de presentatie en timing ervan. Ook zullen veel karpers gewoonweg de vlieg niet willen pakken. Meestal is het 1 op 10 dat ze de vlieg daadwerkelijk willen pakken en dan ook nog in hun bek krijgen. Je wil de actievere karpers aanwerpen, die langzaam zwemmen, vooral als ze wat heen en weer zwemmen en wat vreten. Met een beetverklikker zou je ook op de bodem azende vis in ondiep water kunnen vissen. Maar karper is een luie vis qua vreten, meestal als het nog niet heel warm is zoals nu, wil je de vlieg praktisch alsof je een peuter zijn eten geeft, voor zijn bek laten zinken, precies zo dat die tijdens het zwemmen eigenlijk alleen maar naar binnen hoeft te zuigen of misschien 5-10cm van de zwemrichting hoeft af te wijken.
Veel carpbolletjes zinken te snel in mijn optiek, ik maak ze met een stukje foam erin, zodat die nét aan zinkt als een suspending lijn, dat is een kwestie van finetunen aan de kant met een schaartje. 
Neem de tijd zoek de juiste vis op en werp ruim voor de vis in de lijn dat die zwemt, houdt de bol hoog totdat je weet dat als je de vlieg laat zinken, precies voor de karperbek uitkomt. Bij druk bevist water werken natuurlijkere kleuren beter dan fel oranje of geel etc wat ze wellicht al kennen van boilies.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29 april 2026 11:25
 Gert
(@gert)
Famed Member Registered

@vanderschoor Ik bied ‘m drijvend aan. Ik ging er altijd van uit dat het een broodkorstje imiteert, en de karpers dat herkennen in de stadsvijvers waar vaak eendjes worden gevoerd. Met een werphengel ook veel met een drijvende korst gevist, en dan is het gebruikelijk dat je eerst wat korstjes in het water gooit om ze te lokken.
Dat kan met vliegvissen natuurlijk ook – ook al vind niet iedereen dat het hoort. Maar als je wat meer kans wil maken….
Waar ik nu meestal vis worden geen eenden gevoerd, maar toch werkt het met een spons. Als het nodig is om de karper wat actiever aan het azen te krijgen, gooi ik wel eens wat hondenbrokjes in het water, en dan de spons ertussen. Maar vaak is dat niet eens nodig omdat ze sowieso wel in de oppervlakte azen op van alles wat uit de bomen waait etc.

En in de herfst pakken de karpers ook eikels die met een plonsje in het water vallen. Paar jaar geleden achter gekomen dat een drijvende boilie van de Action dan ook werkt!

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 april 2026 11:53
 Gert
(@gert)
Famed Member Registered

Hier een filmpje van gisteren precies 13 jaar geleden. Duidelijk te zien dat ik een beetverklikker gebruik, een toefje antron of zo, zodat ik zeker weet dat het mijn vlieg is die gepakt wordt, en pas aansla (eigenlijk alleen de lijn strak trek, anders gaat het te hard) als de beetverklikker wegloopt.

https://www.youtube.com/watch?v=TMQmTwVKejo

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 april 2026 12:55
(@vanderschoor)
Trusted Member Registered

Bedankt voor de reacties, Menno & Gert! Nu nog een beetje warmere wind in plaats van die kille O3…

Groet,

Wim

There's a fine line between fishing and just standing on the bank like an idiot.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 april 2026 15:40
Menno_siemensma
(@menno_siemensma)
Noble Member Registered

@vanderschoor gewoon de stille hoekjes opzoeken, ze  zitten er met zonnig weer vast wel hoog al.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 29 april 2026 17:55
 Fons
(@fons)
Eminent Member Registered

Ik ben sinds een week terug van mijn rondreis van de Griekse eilanden en dan is het fijn om thuis weer een lijntje te kunnen werpen. Diverse keren ’s ochtends en ’s avonds een uurtje gevist aan de Grensmaas maar die ene gewenste beet bleef telkens uit. Tot gisteravond want toen was die aanbeet er in eens wel. Resultaat een prachtige hard vechtende vis van 68 Cm waarvan ik aanneem dat het een winde is. Roofblei of kopvoorn was het zeker niet; misschien een hybride vorm.  

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 4 mei 2026 13:06
Pagina 1 / 3
Deel: