@fons lijkt mij een forse roofblei winde hybride. die kunnen regelmatig met elkaar kruisen, kopvoorn een stuk minder volgens mij.
de visvinder geeft wel 100% winde aan maar van dat formaat 68cm lijkt me dat heel onwaarschijnlijk. Ook gezien die bek veel wegheeft van een roofblei en die staart ook meer van een roofblei lijkt dan een winde, met die donkere kleur maar de rest lijkt vooral winde bouw.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
zou kunnen, rond kerstmis heb ik nog zo’n periode gehad dat ik enkele exemplaren ving van rond 60 Cm met diepliggende ogen, hoge rug en onderkaak nauwelijks langer dan de bovenkaak. Roofbleien en windes vang ik soms door mekaar waaruit ik afleid dat ze samen foerageren en samen jacht maken en mogelijk ook samen paaiplekken bezetten.
Mooie vis Fons! lijkt mij inderdaad ook een kruising roofblei / winde.
Hier wil het nog niet echt lukken op voorn, maar dat komt vast wel weer.
Brasems waren wel actief in de oppervlakte, dus die maar aangeworpen met een nimf, en dat leverde vrijdag 2 mooie exemplaren op. Eigenlijk heb ik het niet zo op brasem, maar met 12/00 toch wel een leuke sport.
Ik heb ze niet gemeten, maar de reel heeft een diameter van ca. 85 mm dus zijn allebei wel 50+.
Dag allemaal,
Ik heb al heel wat filmpjes bekeken over het vliegvissen op karper, zowel binnen- als buitenland.
Wat mij opvalt in deze filmpjes is, dat de karpers veelal niet al te lange runs nemen en “snel” worden binnen gevist.
Op groot en ondiep water zie ik ze elk voorjaar met tientallen tegelijk zwemmen en wil er ook eens een vangen.
Hoe houd je een karper van formaat op groot water in bedwang die alle kanten op kan?
Ik heb een #8 hengel met 100+ backing. Houd de backing het wel? Onderlijn?
Zomaar een paar vragen…
Ik heb het nooit meegemaakt dat de karper een run nam tot in de backing. Maar ik vis in vrij smalle, ondiepe slootjes. (met een #6 of #7 en 0,25 fluorcarbon als tippet).
Vis ligt binnen een paar minuten in het net. Maar ik zie mensen met een werphengel in dezelfde slootjes, met hetzelfde formaat karper, er wel 10 minuten over doen. Nergens voor nodig volgens mij, gewoon de slip goed afstellen, of het nou een vliegen- of werphengel is.
Enige keren dat ik lijnbreuk heb gehad was bij het aanslaan, elke keer op de knoop bij de haak. Nu doe ik dat voorzichtiger, gewoon de lijn straktrekken is voldoende om de haak te zetten.
Hoe dat is op “groot” water weet ik niet, maar theoretisch is er volgens mij geen verschil, want die slootjes zijn niet breed maar wel lang, dus een lange run zou net zo goed mogelijk zijn lijkt me.
Gewoon eens doen! We lezen je ervaring graag 👍
@fly4fish of ze snel gevangen worden of niet hangt wel beetje van het water af, groot water en dieper water duurt het wel wat langer maar het komt maar zelden voor dat karper zo’n grote run nemen dat je in de backing zit, maar grote karper die het op zijn heupen/vinnen krijgt om naar een klomp waterplanten of boom te schieten houd je maar moeilijk tegen. 10-15m heb ik vaak genoeg gezien. Snel op reageren voorkomt vaak lange runs, met werphengels zie je ook vaak alleen maar zulke runs als ze bewust die slip laag ingesteld hebben voor de video.
Vis die snel binnengehaald worden zijn vaak op water waar ze vaak gevangen worden en weten dat het toch weinig zin heeft te vechten en geven ze sneller op.
aftma 8 en wat backing is meer dan genoeg voor karper ook grote. 25-30/00ste leaderpunt is prima 25 voor kleiner water met max kilo of 8 karper maar heb je groter water met echt dikke karpers is een 30/00ste wel aan te raden, vooral als er ook planten staan zoals waterlelie etc.
Werpen op vis komt neer op het ‘lezen’ van het gedrag van de karper, snel zwemmen achter elkaar aan, of doodstil liggen, die karper pakt niks 99 van de 100 keer. Een die langzaam zwemt je ziet vreten, wat heen en weer gaat, etc. daar op richten goed ervoor werpen en zorgen dat de vlieg precies voor zijn bek zakt.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
Gisteren tijdens een wandeling toevallig getuige geweest van de vangst van een echt dikke karper, 16 kg, op echt groot water, Ouderkerkerplas. Tot 40 m diep daar.
Maar dat was een hele andere manier van vissen: met een tentje, 3 hengels in een steun en de lijn een paar honderd meter uitvaren. Dat soort karpers ga je sowieso niet belagen met een vliegenhengel.
Vriendelijk dank voor jullie geweldige reacties.
Ik ga deze tips zeker gebruiken!
In het verleden vaker karper (vals) gehaakt met een #3. Dan zie je de vis wel een paar meter lijn nemen en dan stopt hij weer even. Maar met een 14/00 lijn is de zaak snel beslist in het voordeel van de karper.
Ik zie nu wel enkele actieve karpers, maar nog te weinig en buiten bereik om aan te werpen.
@gert ligt een beetje aan de plas zelf, als er stukken ondiepte zijn waar je evt kan waden, of in ieder geval langs de kant bij kan, is het niet onmogelijk dat ze het warmere water daar opzoeken in de lente, maar ja, de kansen zijn daar laag dat ze daar zitten.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
@fly4fish 3 of 4 is over het algemeen al te licht om een karper groter dan een knolletje te kunnen sturen, laat staan als je die verkeerd gehaakt hebt. Lichtste wat ik gebruik is een 6 als ik weet dat ik niks groters dan 5kg kan haken en het schoon water is, dus geen obstakels waar ik vis uit moet houden. Elk andere situatie gebruik ik een 7/8. De 2 keren dat ik een redelijke karper gehaakt heb op het lauwersmeer met een 4tje was geen lolletje en duurde de dril veel te lang in mijn optiek. Beide waren een beetje een ongelukje, voorheen had ik nooit een reactie van de karpers daar, maar de ene pakte de windevlieg meteen en de andere wist ik niet eens dat het een karpertje was, beide rond de 60cm, maar dik 5 min voordat ze in het net kreeg. Een goed net met lange steel is ook zeker onontbeerlijk bij gericht karper vissen.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
Alle gehaakte karpers op mijn #3 waren onbedoeld gehaakt tijdens het vissen op witvis.
Ik vermoed dat de leader over de rug van de karper ging op ondiep water.
Echter ook een keer meegemaakt dat ik op diep water aan het vissen was en de karper de vlieg meteen pakte.
Cadeautje, vroeg in het seizoen vind ik zelf.
54 cm. Foto heeft beetje last van tegenlicht. 😊
grtn, Peter.
Mooie zeebaars idd, mei is meestal goed begin voor ze ook al is het nog erg frisjes.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
Mooie vis Peter!