Forum

Meldingen
Alles wissen

Vangsten 2026

Pagina 3 / 3
henkverhaar
(@henkverhaar)
Honorable Member Registered

met de verbetering in het weer verbeteren ook de vangsten op de Geul. Gisteren en vandaag stijgende vis, en gevangen op de droge vlieg. Kopvoorn bij Cartils en Partij, en beekforel bij Mechelen.


Schroedinger splitcane hengels

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 22 mei 2026 17:00
zeeforel reageerde
 Gert
(@gert)
Famed Member Registered

Voorn lukte vandaag voor het eerst ook weer redelijk, met over het algemeen mooie formaten. Alleen dreef er wel erg veel alg op het water, waardoor zo’n beetje de helft van de worpen als verloren kon worden beschouwd.

Alles met de nimf, nog geen droog geprobeerd.

En het was een gekkenhuis met paaiende karpers die elkaar zowat de sloot uitpersten.


Dit bericht is gewijzigd 4 weken geleden 2 keer door Gert
BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 23 mei 2026 00:24
henkverhaar
(@henkverhaar)
Honorable Member Registered

Ik liep net even naar achteren om mijn fiets weer in de schuur te zetten en een blik in de beek te werpen – zwemt er net een school hele dikke kopvoorns langs. Volgens mij heb ik visrecht op de 10 meter beek die officieel over ons terrein lopen 😉


Schroedinger splitcane hengels

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24 mei 2026 08:20
 Fons
(@fons)
Eminent Member Registered

@henkverhaar 

Prijs je rijk, Henk! Want droog is de leukste vorm van vliegvissen die er is. 

Ik vis in de Grensmaas veelal in de buurt van de monding vd Geul maar er stijgt haast nooit wat naar het oppervlak tenzij wat ondermaats spul (vaak roofbleitjes) als de Maas echt heel laag gaat. De eerste helft van mei stikte het van kleine sedges, ik moest eigenlijk een mondmasker omdoen om ze al fietsend niet binnen te krijgen en toch geen kringetje te zien ah oppervlak van de Maas.  Bizar toch!


BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24 mei 2026 10:48
Fly4Fish
(@fly4fish)
Estimable Member Registered

Geplaatst door: @gert

Alles met de nimf, nog geen droog geprobeerd.

En het was een gekkenhuis met paaiende karpers die elkaar zowat de sloot uitpersten.

Hier vooralsnog alleen (kleine) baars op de Plassen.
Op de rivier zullen er meerdere soorten actief zijn, waaronder karper!

Gisteren greep een snoek van ongeveer 50cm. mijn net gehaakte baars.
De snoek wist na een halve minuut de baars te lossen en de baars was nog steeds gehaakt.
De baars kon vrijwel ongedeerd weer zijn vrijheid tegemoet treden.

Het water is inderdaad op veel plaatsen erg vies. Loskomende resten van oude waterplanten, algen en pluis van Lindebomen.

 

 


BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 24 mei 2026 13:33
Gert reageerde
 Gert
(@gert)
Famed Member Registered

Een paar weken geleden een namaak kikkervisje gekregen van Rick Baars, van de Ruigenhoek. Vond het er zo goed uitzien dat ik er meteen 32 bij heb besteld in China, en vandaag ff uitgeprobeerd, nadat ik al een paar mooie ruisvoorns had gevangen op een nimf.

Eerste worp leverde meteen een redelijke baars op. Had het kikkervisje echt fanatiek gepakt en de haak zat dan ook erg diep.
Tweede worp: zelfde verhaal, en de haak zat nog dieper. Kreeg het kikkervisje er niet heel uit (schoof van de haak over mijn tippet, terwijl de haak nog in de bek zat).
Dat ging me te wild, is niet goed voor de vis dus maar weer op de gewone nimfjes overgestapt. Volgende maand die kikkervisjes eens proberen in Oostenrijk.

De kikkervisjes zitten gewoon op de haak geschoven, dus je moet wel wat verzinnen dat ze blijven zitten. Ik heb er een paar met secondelijm aan de achterkant vastgezet en dat werkte redelijk. Ze kunnen ook tegen bindlak hoorde ik. 

Zonder haak blijven ze drijven, met haak zinken ze langzaam. Ondanks dat het van Temu komt, zijn de haken wel van goeie kwaliteit.

 

 


BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 25 mei 2026 22:53
zeeforel reageerde
(@sarca2)
Reputable Member Registered

Ik had die kikkervisjes gezien en leken mij er al uit te zien als vangers. Simulated Tadpole. Ik heb ook een bestelling gedaan, op Ali, dan hoef ik geen Temu app te installeren. Goede tip over het vastzetten op de haak. 

Ik koop met enige regelmaat vliegen op Ali, aanbieders: Bimoo, Vampfly of Icerio hebben goede kwaliteit. Vaak gewoon barbless. Dit zijn wel de uitzonderingen bij het vliegvisaanbod op Ali. Maar ik vis ondertussen al wel het meeste met aldaar aangekochte vliegen. 

 

en nu weer on topic in dit draadje:

Als het gaat over vangsten dit jaar, nu dus eind mei: afgelopen 3 dagen alleen maar met droge vlieg gevist op Haute Sure in Luxemburg. Slecht 3 grote vissen gevangen maar wel heel veel takes en tight lines met kleine vis. Vooral tijdens golden hour , tussen 9 en 10 in de avond, was het erg leuk. 


::new::

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 mei 2026 11:18
Gert reageerde
 Gert
(@gert)
Famed Member Registered

@sarca2 

Het zou eigenlijk in een ander topic thuishoren inderdaad, maar vliegbinden kun je het ook niet echt noemen 🤣 

Even een update over dat vastlijmen: ik schuif nu het kikkervisje helemaal tot aan de weerhaak (die ik later plat knijp)naar achteren, doe wat secondelijm op de haaksteel en schuif dan het kikkervisje weer terug. Goed laten drogen voor je ze weer bij elkaar legt, want anders is het 1 kluit.

En 9 van de 10 keer zit het haakoogje dan ook dicht met lijm, maar met een gloeiend hete naald of speld is dat zo weer verholpen.


BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 mei 2026 12:44
(@sarca2)
Reputable Member Registered

@gert ok, bedankt, ik ga het dan ook zo doen als ik ze binnen heb. Ik geloof dat ik eerder al eens super realistisch uitziende strontvliegen heb gekocht van hetzelfde materiaal, die bleven niet drijven, daaardoor heb ik ze niet meer gebruikt. Misschien toch nog eens proberen als natte vlieg. Ik zal straks eens een lijntje gaan werpen hiermee.


::new::

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 mei 2026 14:10
Fly4Fish
(@fly4fish)
Estimable Member Registered

Vandaag bij de rivier gaan kijken.
Water was er chocoladebruin geworden door de karpers die er zowat opgestapeld lagen.
Je zag overal “schrikwolkjes” als je langs de oever liep.
Morgen denk ik even proberen.

Even kijken hoe ik het ga aanpakken, want het water is er troebel. Misschien met een drijvende carpbol of Woolly Bugger? Gericht aanwerpen wordt lastig, omdat je ze niet echt ziet zwemmen in het troebele water en zeker niet als het bewolkt is. Dan kun je alleen afgaan op de kringen die ze maken aan de oppervlakte.

De aantallen zijn aanzienlijk en zitten zowat in elk hoekje, dus mogelijk wordt de drijvende vlieg toch opgemerkt door een argeloze karper 🙂


BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 30 mei 2026 14:07
Pagina 3 / 3
Deel: