Forum

Meldingen
Alles wissen

Stand van zaken Lauwersmeer

Menno_siemensma
(@menno_siemensma)
Noble Member Registered

vanmiddag nog maar eens gepoogd een winde te vinden in het water van lauwersmeer maar wat een bedroevende situatie daar. Erwtensoep water, max 20cm doorzicht, steeds meer waterplanten dat elk jaar uitbreidt met algengroei erop, met 2,5km water gewaad langs de kanten, 2 kleine karpertjes, 5 brasems en wat schooltjes klein grut, veelal hardertjes volgens mij, heel schichtig en pakten niks qua vliegen, zwommen heel snel door het oppervlak.

Ook heel weinig insecten te zien, heel weinig vogels ook meer te horen, ik weet niet wat het is maar het is nu al 8 jaar lang elk jaar minder en minder geworden tot het punt dat stekken waar ik 14 stuks op een avond heb gevangen, al jaren achtereen geen enkele winde meer heb gezien in de stuk of 12 keer per jaar dat ik hier heen ga.

de algengroei doet mij vermoeden dat er wat veranderd is in het water, het gemaaltje staat ook vrijwel uit voor zover ik weet, wat wellicht zorgt dat  er nu geen kwelwater meer van dat punt in het meer gepompt wordt en dat dat zorgt dat het water minder zout is en dus zoet water algen meer kans krijgen te groeien.

En de winde is denk ik niet weg, maar wellicht is er iets wat daar invloed op heeft dat de winde stand achteruit gegaan is, of de vis zit gewoonweg op andere plekken dichter of verder van het zoute af. Maar juli en augustus hoef je niet meer naar het lauwersmeer tegenwoordig, het is elk jaar ondertussen raak met blauwalg en groene soep in de warme maanden. Jammer maar het is mij die rit niet meer waard ondanks dat het heerlijk is daar te zijn, kom ik daar wel om te vissen en niet alleen maar beetje te waden.

Dit onderwerp werd gewijzigd 3 weken geleden door Menno_siemensma

Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.

Citeren
Topic starter Geplaatst : 29 juli 2026 15:59
Deel: