Forum

Meldingen
Alles wissen

Europoort 22-07-2026

Bert J.
(@bert-j)
Noble Member Registered

Eindelijk voor het eerst dit jaar weer met vismaatje Hein achter de zeebaarzen aan! Dankzij de nieuwe toltunnel onder de waterweg door, waren we 20 minuten eerder dan normaal in de Europoort. Het was gelukkig niet zo warm met een NNW wind. Na een uur nog geen tikkie gevoeld, dus switchen naar een garnaal.

In de verte zag ik Hein zijn derde zeebaars al landen. Hoe dan? Andere kleur garnaal er aan. Weer een uurtje verder nog niks gezien.

Het was afgaand water en het stroomde nu hard. Ik kreeg het idee dat ik niet lekker op diepte kwam. Inmiddels had ik Hein al weer een paar keer een vis zien landen, dus al vissend maar eens die kant op. Benieuwd met welke kleur hij ving. Hein bleek met een roze garnaal te vissen. Hij had er al acht op dat moment! Hij viste met een di5 lijn, vandaar! Hij kwam veel beter op diepte dan ik. Ik heb alleen een di3, dus toch maar eens een zwaardere zinklijn aanschaffen voor dergelijke omstandigheden. Tijd voor pauze.

’s Middags kwam het toch nog goed voor mij. De stroming was een stuk minder hard en al vlot ving mijn eerste. En tweede en derde en vierde… Heerlijk aanbeten, en wat een kracht! Totaal ving ik er acht. Niet verkeerd. Hein ving er drie bij die middag. Totaal 19 zeebaarzen. Grootsten waren 52, 50, 48, 46, 45 en 40 cm. De rest klein.
Geradbraakt kom je ’s avonds thuis, maar wat een heerlijke dag!

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

Citeren
Topic starter Geplaatst : 26 juli 2026 23:08
zeeforel reageerde
jo flyfishing
(@jo-flyfishing)
Noble Member Registered

Mooi gevist weer, Bert. Dat met de densiteit van de lijnen ondervind ik ook. Als het snel stroomt is een di3 niet snel genoeg beneden. Ik ben naar een goede #8 lijn op zoek (redelijk korte di5 head, intermediate running, weinig rek, gevlochten kern dus, vergelijkbaar met de sniper di3 van airflo, die niet in di5 bestaat 🙁 ).

Verder zie ik ook het formaat baarzen waar ik ook op blijf steken 😉 

Ook worden mijn vertrouwde stekken steeds minder, onlangs op de d’arcy weg weggestuurd door één of andere meneer, met de melding dat parkeren of stilstaan met de auto daar niet meer mocht, en vissen ook niet. Er is trouwens halverwege nu ook een hek geplaatst..

Meer uitleg gevraagd aan onze vrienden van de sportvisunie hoe dat zit, resulteerde alleen in de domme vraag of ik op de visplanner app gekeken had of ik daar wel mocht vissen, en verder niks.

“It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.”

Mark Twain

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27 juli 2026 10:41
Bert J.
(@bert-j)
Noble Member Registered

@jo-flyfishing  Ik heb het idee dat je met garnalen toch meest kleinere baarzen vangt. (uitzondering daargelaten). Mijn ervaring is dat ik bijna alle 50+ers en 60+ers gevangen heb aan de streamer. Ik vis de laatste jaren toch veel met garnalen. Het valt me wel op dat er dit jaar veel kleine zeebaarzen worden gevangen. 

Wat een vreemde situatie daar aan de d ‘Arcyweg. Volgens de Visplanner mag je daar toch gewoon vissen. Langs het kanaal parkeren heeft echt niemand last van. Onbegrijpelijk. Als die bedrijven ook maar even de kans krijgen, worden sportvissers geweerd.

Weet jij trouwens hoe het zit met de Hartelhaven? Volgens de Visplanner mag je daar niet meer vissen. Is lichtblauw gekleurd. Dit zou toch gewoon onder de kustwateren moeten vallen? Net zoals alle omliggende groengekleurde wateren. 

The older we get, the more we feel that the enjoyment of the moment is a state of grace, a golden gift

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 27 juli 2026 11:54
jo flyfishing
(@jo-flyfishing)
Noble Member Registered

Ik vis bijna nooit met garnalen, vrijwel altijd met ep streamers van 6-7 cm, tegenwoordig weedless gebonden, wat de verliezen een beetje beperkt, en niet meer missers dan anders.

Hartel haven had ik nog niet gezien. Geen idee dus hoe het daar zit.

“It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.”

Mark Twain

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 27 juli 2026 13:09
(@streamer)
Estimable Member Registered

@bert-j Het RHB wil zo veel mogelijk de sportvisser weren uit het haven gebied. Steeds meer plekken zullen worden afgesloten. Er zijn geweldige stekken op de maasvlakte afgesloten door het RHB omdat je een spoor over moet rijden. Men vind dat gevaarlijk. Ze zullen alles in het werk stellen om alles af te sluiten. Ondertussen valt het OVM ook al onder de veiligheidsregio, dus ik ben benieuwd hoe lang dat nog gaat duren.

IHYT

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 29 juli 2026 08:35
Bert J.
(@bert-j)
Noble Member Registered

Ja natuurlijk. Zolang het geen geld oplevert werken de bedrijven niet mee. Ik vergeet nooit de Mississippihaven. Wat een machtig mooie stek was dat. Een mooi glooiende stek van zo’n km lang. Met veel steenstort en hier en daar stukken zand waar je in het donker mooi kon waden. Tot dat er enkele honderden meeuwen gingen broeden. Al snel verschenen de bordjes ” Meeuwenbroedgebied, niet betreden”. Hier kan ik nog inkomen. Konden we in ieder geval nog in het najaar terecht. Dit heeft een paar jaar geduurd tot het hele gebied verkocht werd. De hele oever is nu een grote stalen damwand. Het gebied zelf staat nu vol met tientallen olie-opslagtanks. Weg meeuwen, weg broedgebied, weg zeebaars walhalla… Zo ziet het er nu uit:

Dit bericht is gewijzigd 3 weken geleden door Bert J.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 30 juli 2026 18:07
(@streamer)

Het meest irritante is dat men het eerst beschermt en als de bestemming bekent is, gaat maanden lang een tractor met een stalen balk er achter rond rijden zodat de meeuwen geen nesten maken. Nou weet ik nog stekken genoeg voor de zeebaars, maar als je eens een poging wil wagen kom je van een koude kermis thuis als je er niet bekend bent. 

IHYT

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 1 augustus 2026 11:40
Bert J. reageerde
jo flyfishing
(@jo-flyfishing)
Noble Member Registered

Gisteren nog eens geweest, enkel op hartel kanaal aan de zuidelijke oever (ter hoogte van het (voormalig) Transferium, en andere kant suurhoff brug

6 uur vissen, 4 stuks:  2 ondermaatse, eentje net maats en één 57cm.
Nog wat kleintjes die aan de staart van mijn steamer kwamen trekken.

Alles op di3 lijn, maar een di5 zou beter geweest zijn, hier en daar niet lang genoeg kunnen laten afzinken voor de aanwezige stroming.

Mark Twain

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 10 augustus 2026 13:14
Bert J.
(@bert-j)
Noble Member Registered

@jo-flyfishing Vier vissen is niet verkeerd toch aan de vliegenhengel?  57 cm. is een hele mooie aan de vliegenhengel. 

Toevallig waren wij er gisteren ook. Het was taai en behoorlijk te warm, pfff… Vismaatje Hein had er vijf, ik maar twee. twee veertigers, de rest klein. Ook nog een lekke band met de auto. Kostte ons ook nog twee uur vissen. 😫 

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 10 augustus 2026 15:07
(@streamer)

Ik ben afgelopen week 3x geweest en ik vis daar alleen met hoog water. Vooral aan de noordzijde. We hebben vrij goed gevangen ( geen echte grote ), maar ik kan ivm ernstige artrose niet lang met de vlieghengel uit de voeten. Maar wat ik doe is vrij simpel, ik gebruik een goedkope lijn met een zinktip en bied mijn verzwaarde streamer net over de stenen rand aan, laat de boel even mee stromen en dan strip ik naar binnen. De streamer ( meestal blauw/wit ) komt dan langs de stenen rand omhoog en vaak krijg je de aanbeet boven die stenen rand. Dat is de plek waar ze jagen. Het stroomt daar natuurlijk best hard en dat is lastig vissen. 

IHYT

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 10 augustus 2026 15:16
Bert J.
(@bert-j)
Noble Member Registered

@streamer Ja, dat is zeker lastig. Het stroomt soms echt hard. Maar met een sinktip is wel een goed idee. Ook maar een keer proberen.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 10 augustus 2026 18:38
jo flyfishing
(@jo-flyfishing)
Noble Member Registered

Geplaatst door: @bert-j

@jo-flyfishing Vier vissen is niet verkeerd toch aan de vliegenhengel?  57 cm. is een hele mooie aan de vliegenhengel. 

Ik klaag niet hoor.

Ik vis trouwens meestal bij laag water (afgaand tot opgaand), moet ook maar eens gaan zien bij hoogwater…

Mark Twain

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 11 augustus 2026 07:40
Bert J.
(@bert-j)
Noble Member Registered

”Ik vis trouwens meestal bij laag water (afgaand tot opgaand), moet ook maar eens gaan zien bij hoogwater…”

Hartelkanaal is zowel met hoog- als met laagwater goed te bevissen. Andere plekken weer allen met laag.

Ook even bij het hek aan d’ Arcyweg gekeken. Er hangt een bord aan met ”verboden toegang, havengebied”. Ongelooflijk. Zoiets moet toch in overleg gaan met de Sportvisunie, neem ik aan? Stek Beerkanaal mag je dan ook niet meer komen. 

Ik heb ook een vraag gesteld aan de Spotvisunie waarom we niet meer in de Hartelhaven mogen vissen. Die meiden op kantoor weten echt van toeten nog blazen. ” Hartelkanaal is toch groen gekleurd in de visplanner app? Of bij u niet?” Mijn vraag gaat over HartelHAVEN! Ik moest ze eerst uitleggen waar de Hartelhaven lag. ”O ja, nu zie ik het!” ”Ik stuur uw vraag even door naar mijn collega’s in Drimmelen, die zijn meer bekend in dit gebied”. Dit is inmiddels drie weken geleden. Nog niks gehoord. Moedeloos word je er van. 🤪  

Dit bericht is gewijzigd 1 week geleden 2 keer door Bert J.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 11 augustus 2026 20:07
(@streamer)

@bert-j Ik snap ook niet dat de wegbeheerder hier geen vinger in de pap heeft. Maar het HBR doet gewoon wat ze wil en heeft maling aan alles en iedereen. De sportvisunie heeft alleen wat over het water te zeggen en niets of je het wel of niet mag betreden of dat het bereikbaar is. Ik denk dat je daar dus niet veel van hoeft te verwachten.

IHYT

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 12 augustus 2026 05:26
Bert J.
(@bert-j)
Noble Member Registered

Ja, daar heb je gelijk in.

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 13 augustus 2026 18:18
Deel: