Het is een plan voor volgend jaar, maar ik was al beetje bezig met orientatie voor het vliegvissen op de forelrivieren in Noord Spanje. Voor wat betreft vergunning verkrijging ben ik aardig eindje gekomen (Algemeen: Je hebt een regionale (meer)jaarkaart nodig en op sommige bijzondere trajecten een coto dagvergunning) maar ik liep uiteindelijk toch vast in hun online systeem dat om Spaanse nationale ID gegevens vraagt.
Via het reddit flyfishing forum kwam ik in contact met een Nederlandse vliegvisser die in Zweden woont. Die verwees me naar een gids die in de Picos de Europa en de bergen van Cantabria actief is en volgens mij best goedkoop is met een tarief van 180 euro per dag.
Deze gids is ook bereid te helpen met de vergunningen zonder dat dat gepaard moet gaan met een gegidste dag. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld Slovenië zijn de vergunningen daar behoorlijk goedkoop. De Interregionale jaarkaart (soort vispas, geldig in 10 regio’s) kost bijvoorbeeld maar 25 euro. Dan kun je al op veel plekken vissen. Voor coto’s (reserves) moet je wel extra dagkaart hebben. Die gaan vaak via een loterij. Dus dat is de vraag of dat dan lukt.
Dit is de website van de gids:
https://amoscaguias.com/en/WELCOME-TO-FLY-FISHING-IN-SPAIN/
Misschien heeft iemand anders hier ook wat aan. Ik las dat sommigen die daar waren afgeschrijkt werden vanwege de ingewikkeldheid van de vergunning verkrijging.
::new::