Ik heb een Czech State License voor 10 jaar, dus dat is niet mijn probleem. Wie weet waar en hoe ik via google de lijst kan vinden van de verkooppunten van de lokale vergunningen? Ik weet dat toeristenbureau’s soms lokale vergunningen verkopen maar je zal maar toekomen als het bureau dicht is of als dat bureau je doorverwijst naar een sportviswinkel die op dat ogenblik met vakantie is…. Ik heb het zelf meegemaakt, behoorlijk vervelende situatie!
Via onderstaande link kwam ik uit bij dit kaartje met viswaters in Bohemen. De rode lijken mij de salmonide waters te zijn, de blauwe de niet-salmonide wateren. Kan iemand dat bevestigen?
Ja, Pstruhovy is forel. Als je dat kies zie je alleen de rode waterlopen. Mimopstruhovy is alles behalve forel; dan zie je de blauwe waterlopen
Dank je Henk voor de bevestiging.
Ik ben een rondtrekkende toerist die bij gelegenheid al eens een visvergunning koopt en dus doorgaans slecht geïnformeerd gaat vissen. Zo bezocht ik een paar jaar geleden Ceské Krumlov, één van de toeristische trekpleisters van Tsjechië buiten Praag. Schitterend stadje aan een mooie meander in de rivier. Ik was 3 dagen in de stad en had aan het eind een halve dag op overschot. En die zou ik besteden aan enkele uurtjes vissen. In de stad zelf stelt de rivier niet veel voor, maar net stroomafwaarts van de stad volgt een redelijk aantrekkelijk snelstromend stuk, en langer dan ik kon belopen. Ik dus naar de sportviswinkel die me doorverwees naar het toeristenkantoor. In gebrekkig Engels werd mij gevraagd of ik een “salmonid” of “non-salmonid” vergunning wou. “Salmonid” leek me logisch omdat wat ik gezien had voor mij forelwater was. Ik moest effe slikken toen ik rond 40 Eur moest neertellen voor 1 dag die al half verstreken was. Er zijn ergere dingen, ging de discussie niet aan, betaalde en ging vissen. Ik ving enkele kleinere bruine forellen en wat kopvoorntjes en was aan het eind van de dag niet ontevreden. Omdat ik een Salmonid vergunning had, moest ik mijn vangsten rapporteren…. Het toeristenkantoor was al dicht en de volgende ochtend zou ik al weg zijn. Met de gegevens op de vergunning vond ik op internet dat het gedeelte waar ik gevist had “non-salmonid” water was en dat ik aan een dagvergunning van 8 Eur genoeg zou hebben gehad. Dus best ingewikkeld voor buitenstaanders en alsof dat nog niet genoeg is, zag ik later dat het stroomafwaarts van mijn “non-salmonid” stuk, toch weer een “salmonid” stuk lag. Dit maar om aan te geven dat dat “rood” en dat “blauw” op het kaartje niet onbelangrijk is.