Forum

Savinja in de buurt…

Meldingen
Alles wissen

Savinja in de buurt van Ljubno of Savinji hoe is de situatie met de bestanden

(@sarca2)
Reputable Member Registered

In augustus 2023 was daar een watersnood die die zware schade aan de bestanden heeft aangericht? Ik vraag me af of deze schade alweer een beetje hersteld is.

De online informatie hierover is zeer beperkt, ik zie vooral websites van gidsen, op sommige forums wordt gesteld dat er 3 jaar geen visserij zou gaan plaatsvinden. 

Is er iemand al na de watersnood in 2023 daar wezen vissen? Of heb je er over gehoord dat iemand er al na 2023 is geweest? 

::new::

Citeren
Topic starter Geplaatst : 3 mei 2026 11:03
Plantje
(@plantje)
Lid Admin

Ik heb dit niet uit eigen ervaring (helaas), maar via Google. Het lijkt dus redelijk voorspoedig te gaan, maar het vissen is erg mondjesmaat. Hopelijk heb je er iets aan. Hier is wat ik gevonden heb:

De situatie aan de Savinja is inderdaad complex sinds de verwoestende watersnood van augustus 2023. Het klopt dat er direct na de ramp een algeheel visverbod werd ingesteld, maar de situatie is inmiddels (we zijn nu in 2026) voorzichtig aan het veranderen.

Hier is de actuele stand van zaken op basis van de meest recente informatie van de visclub van Ljubno (Ribiška družina Ljubno ob Savinji):

1. Is vissen weer mogelijk?

Ja, maar met strikte beperkingen. De visclub heeft besloten de rivier stapsgewijs weer open te stellen om het herstel niet in de weg te zitten.

• Savinja 2+3 (vanaf de brug bij Apnence stroomafwaarts naar de dam in Grušovlje): Dit deel is in principe OPEN voor vliegvissen. Let op: dit is uitsluitend Catch & Release.

• Savinja 1 en de Lučnica: Deze delen zijn vooralsnog GESLOTEN. Dit zijn de hoger gelegen delen en zijrivieren die als kraamkamer fungeren en waar de schade aan het bodemleven en de paaigronden het grootst was.

• Muharski ribnik (de visvijver): De vijver bij het clubhuis in Ljubno is volledig hersteld en open voor visserij.

2. De staat van de visstand

De vrees voor een “verbod van 3 jaar” was reëel; de club gaf destijds aan dat het visbestand vrijwel volledig was weggevaagd. Het herstel gaat echter sneller dan sommigen vreesden, mede dankzij:

• Uitzetprogramma’s: Er is intensief geïnvesteerd in het uitzetten van jonge beekforel en vlagzalm (mede gefinancierd door een “adoptieplan” voor vissen).

• Natuurlijk herstel: Hoewel de bedding op veel plekken volledig is veranderd, keert de insectenpopulatie (het voedsel) sneller terug dan de vis zelf.

• Huidige situatie: De visserij is nog niet op het niveau van vóór 2023. De grote “trofee-vissen” waar de Savinja om bekend stond, zijn zeldzaam geworden. De populatie bestaat nu vooral uit kleinere, uitgezette vis en een beperkt aantal overlevers.

3. Praktische informatie voor 2026

Mocht je plannen hebben om te gaan:

• Vergunningen: Deze zijn weer online verkrijgbaar via de officiële website van RD Ljubno.

• Reglement: De regels zijn strenger dan ooit. In de meeste sectoren is alleen de droge vlieg toegestaan en er geldt een limiet van maximaal 10 vissers per dag voor het hele district om de druk laag te houden.

• Ervaringen: Vissers die er recent zijn geweest, melden dat de rivier er “anders” uitziet — veel oevers zijn nog kaal en de bedding is op plekken dieper of juist ondieper geworden door verschoven grindbanken.

Samenvattend: Je kunt er weer vissen, maar verwacht niet de weelde van 2022. Het is momenteel vooral een visserij voor de liefhebber die de regio wil steunen in het herstel, eerder dan voor de visser die voor de enorme aantallen of recordvissen komt.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 3 mei 2026 19:10
(@sarca2)
Reputable Member Registered

@plantje bedankt voor deze uitgebreide informatie. Goed om te weten. 

Ik laat het afhangen van hoe de andere rivieren bevallen. Op zich heeft het ook wel iets om de rivierbeheerders en de streek daar te steunen door er deze zomer juist wel paar dagen te gaan vissen. En het heeft ook wel wat als het droge vlieg only is. Wel wat ver in oostelijke richting. 

::new::

BeantwoordenCiteren
Topic starter Geplaatst : 3 mei 2026 21:10
Plantje
(@plantje)
Lid Admin

Als ze het inderdaad zo aanpakken, hebben ze door hoor fragiel het allemaal is en zien ze ook het belang van natuurherstel op een goede manier in. Gelukkig zonder zomaar een langdurige botte stop op het vissen te zetten.

BeantwoordenCiteren
Geplaatst : 3 mei 2026 21:30
Deel: