Komende vakantie zal Polen worden, niet een visvakantie maar de hengels gaan uiteraard wel mee. Qua kust zag ik niet veel spannends op een enkel plekje na, meeste is zandstrand zonder veel onderbrekingen. Ben ik niet zo'n fan van voor zeeforel dus dat denk ik dat ik maar achterwege laat.
De rivieren en meren zijn een stuk interessanter gok ik.
Zijn er mensen met ervaring hier mee? er staat nog heel weinig hier en online ook maar beperkt en vooral commercieel ingesteld.
Wat ik gevonden had zijn de onderstaande rivieren mooi om met de vlieg op te vissen:
De San
Dunajec
Bobr
Raba
Wisla
Vraag is zijn er recentelijk nog mensen wezen vissen en hoe was de ervaring daar?
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
Voor wat het waard is…jaren geleden aantal dagen gevist op de Bobr bij Marczów. Wij zaten er wel laat in het jaar en hadden dus best wat regen, hoog water, en zelfs wat sneeuw. We hebben wel wat gevangen, maar voor ons destijds niet heel succesvol. Maar goed voor ons onbekend terrein, en ook veel grotere rivier dan wij gewend waren. Vergunningen hadden we laten regelen door het pension, dus geen idee hoe dat werkt.
Kwamen wel locals tegen die wel vingen, ze visten ook wel met behoorlijke streamers daar. Wel prachtige rivier en omgeving.
Iig wat ervaring daar, dat is altijd goed, ook al is het misschien niet heel denderend geweest toenmalig.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
Wat ik gevonden had zijn de onderstaande rivieren mooi om met de vlieg op te vissen:
De San
Dunajec
Bobr
Raba
WislaVraag is zijn er recentelijk nog mensen wezen vissen en hoe was de ervaring daar?
Onderstaand info (is al een jaar of 5 oud denk ik) die ik op mijn PC bewaard heb over de San van iemand die ze op een Engelstalig forum geplaatst had. Beetje laat voor uw vakantie, maar misschien ga je nog eens terug of hebben andere “Polen-gangers” er wat aan.
“Fishing-wise not so rewarding anymore but I grew up by its side and still love it and often go by the river to exercise spey casting.
I could be of help if you’re considering Poland as your trout destination. San is not the best river to target large trout IMO. It’s too shallow mostly. It’s perfect grayling water and there are some hucho taimen in places. Sure there are plenty of trout in the river but mostly below 20 inches. No rainbow trout (officially) as it’s considered invasive not native species. For trout fishing the Dunajec river is far better as it’s bigger and deeper river than San. If you need more detailed info or would like me to recommend guiding and lodging services drop me a PM.
San is a long river (443 km) and thus diversified. I live closer to the upper reaches which are considered highlands and there you target trout, grayling, hucho, chub but after some 100 km downstream it becomes more of a lowland river hosting many species of fish including barbel (being fished witch wobblers or nymph), nase, pike, asp, carp, perch, etc..
I target mostly brown trout and sometimes grayling – the latter one mostly in the fall on a dry fly. There are big trout as well, but due to San being rather shallow river they are difficult to approach. The gear I use is light #6-7 DH rod to swing streamers for trout and 9′ #4 SH rod to fish with dry fly or nymph.”