Zaterdag 16 april stond dit artikel in De Volkskrant – en als je een DPG account hebt kun je het lezen.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/natuurbeheerders-beginnen-offensief-tegen-rivierkreeft-met-diervriendelijke-methode-de-vriezer~b3aee84b3/
Maar dit artikel met bijbehorend filmpje kan iedereen lezen en bekijken:
https://www.mijnamstelveen.nl/amstelveen-in-actie-rivierkreeften-krijgen-geen-vrij-spel-meer-in-de-middelpolder/
En dat gaat precies over die polder waar ik al 2x een forumdag heb georganiseerd, dus een aantal van jullie is hiermee wel bekend.
Ik ben er vandaag even wezen wandelen en fietsen, en er liggen nu inderdaad 2 van die bakken. Nu nog met een deksel met hangslot erop, maar het is de bedoeling dat in de toekomst de deksels van die craybars af gaan, en dan hebben de vogels en andere dieren er een geweldige snackbar aan.
En hopelijk keert de flora, fauna en vooral de visstand uiteindelijk weer terug naar zoals het vroeger was.
Gericht vissen op kreeften – met meeneemplicht – met aale zinvolle middelen inclusief kreeftenfuiken moet gewoon in de visserijwet onder de vispas Dan kunnen er altijd nog bijzondere restricties aan individuele wateren gekoppeld worden, maar het zou volgens mij het wegvangen een enorme boost geven. Lekker je eigen kreeftjes op de bbq
@henkverhaar Ik denk dat ze dit doen om de europese rivierkreeft te beschermen maar het lijkt mij ook een betere optie, in Scandinavië, zoals gewoonlijk, zijn ze een stuk beter hiermee en is het gewoon legaal om die kreeften te vangen met kreeftvallen etc. En ja ze zijn superlekker om te eten dus als ze nu eens wat pro actiever hier waren in ons land, was het probleem een stuk beter te beheersen als een groot gedeelte door recreatieve vissers wordt weggevangen. Maar wat ook kan is dat ze het cobra effect willen voorkomen. Wat dat is in een notendop, wat in India door de overheid was gedaan was een betaalregeling instellen per gevangen cobra, om incidenten met cobrabeten te verminderen, maar wat er gebeurde is dat men cobra’s ging kweken en niet wegvingen, soms zelfs uitzetten en daardoor werd het probleem niet kleiner maar juist groter met een groot financieel verlies ook. Hier zou het dus kunnen dat mensen ze vangen, uitzetten in water waar ze nog niet zitten maar dichter bij hun huis is zodat ze ze makkelijker kunnen vangen. De mens is inherent uiteraard een luie donder wat dat betreft.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.
Uit het artikel in De Volkskrant:
In beginsel zijn de kreeften ook eetbaar voor mensen. ‘Maar de kopjes zitten wel vol pfas’, waarschuwt De Kwant.
Maar waar zit dat niet in tegenwoordig; misschien een soort van schijf van 5 maken waar pfas in zit zodat je bijvoorbeeld de eieren laat staan als je kreeft eet. 🙃
@gert en wie vreet die kreeftjes met kop en al op…en vol met pfas is onzin, zo erg is dat hier echt niet in nederland.
Fishing is like a box of chocolates, you never know what you gonna get.